‘Verstoten’ – Jane Harper

ISBN: 9789400516342

Na De droogte en Wildernis volgt nu Verstoten als derde deel in een serie rond Aaron Falk. Alle delen zijn goed los te lezen en dat is maar goed ook want er zit een behoorlijke tijd tussen de drie delen, 2017, 2018 en 2023. Ik ben een groot fan van Jane Harper en hoop dat dit boek ook weer naast de spanning die dubbele laag heeft die haar boeken uniek maken. De kaft van het boek ziet er prachtig uit: het blauwe van het water van het reservoir, een zonsondergang en de heuvels in de verte. Ik vraag me wel af of het echt zo lieflijke plek is zoals de kaft laat zien.

In het kleine stadje Marralee kent iedereen elkaar en weet dus alles van elkaar en vormt een hechte gemeenschap. Dat kan een voordeel zijn, maar wat als je een andere weg kiest? Blijf je dan nog deel uitmaken van die gemeenschap of voel je je dan eerder buitengesloten, verstoten wellicht?
Tijdens een food- en wine festival in Marralee verdwijnt Kim Gillespie. Haar baby in de kinderwagen blijft alleen achter, van Kim ontbreekt elk spoor. Welke moeder laat haar zeer jonge baby alleen achter? Is ze wel vrijwillig vertrokken of had ze een postnatale depressie en zag ze geen uitweg meer? Het laatste lijkt onwaarschijnlijk want Zoe was haar alles en ze zorgde heel goed voor haar. Maar misschien zijn er signalen gemist. Aaron Falk was tijdens dat festival op bezoek bij zijn vrienden Raco en Rita voor de doop van hun zoon. Door de verdwijning van Kim werd de doop een jaar uitgesteld. Aaron is een jaar later dus weer aanwezig in deze gemeenschap voor de doop. Tijdens het food – & wine festival wordt de mensen die ieder jaar alleen voor het Food- en Winefestival naar Marralee komen gevraagd of zij nog informatie hebben over Kim. Wie weet herinnert iemand zich nog iets. Aaron leert de hechte gemeenschap steeds beter kennen. Lukt het hem misschien om het raadsel van de verdwijning van Kim op te lossen?

Het is weer echt een heerlijk spannend boek dat lastig weg te leggen was. Jane Harper’s schrijfstijl is eenvoudig maar met altijd een ondertoon van spanning. Als je het boek nog eens zou lezen zou je de zinnen wellicht op een andere manier lezen. Het begint met een proloog die je nieuwsgierig maakt. De hoofdstukken geven het verhaal chronologisch weer met af en toe een korte terugblik naar een jaar eerder. Langzaam komen de puzzelstukjes bij elkaar tot aan het einde alles toch weer net anders blijkt te zijn dan je had gedacht.
Een aantal thema’s komt steeds weer terug in de boeken van Jane Harper. Ik wil geen spoilers plaatsen dus die thema’s mag je zelf gaan ontdekken. Het is geen plat verhaal ter ontspanning maar het zet je aan het nadenken. Hoe zou ik reageren in die situatie, wat zou ik doen of laten? Vervolgens ga je nadenken of je in het vervolg wellicht anders moet gaan reageren. Ik vind het heel knap om dat aspect mee te nemen zonder iets af te doen aan de spanning. Ook zit in al haar boeken een liefdesverhaal verweven zonder dat het een feelgood thriller wordt. Daarom ook is Verstoten een compleet boek dat mij heel veel leesplezier heeft gegeven en nog lang bij me blijft.
Ik geef Verstoten dan ook 5 sterren. De serie rond Aaron Falk is ten einde, maar ik hoop dat Jane Harper niet stopt met schrijven.

Uitgever: Bruna Uitgevers
ISBN: 9789400516342