‘Vakken van wraak’ – Tamara Geraeds

ISBN: 9789461098429

De adventskalender is een traditie die uit de negentiende eeuw stamt. Deze traditie ontstond rond 1840 in Duitsland en Oostenrijk om de tijd tot kerst voor kinderen voelbaar te maken en de vreugdevolle tijd van advent te benadrukken. In de huidige tijd zijn er adventskalenders in alle vormen en maten voor jong en oud. De meest bekende is die met chocolade achter de vakjes, maar in de thrillernovelle Vakken van wraak van Tamara Geraeds zit er heel iets anders achter de vakjes van deze populaire kalender. Het zijn vakjes die vraagtekens en stress oproepen!

Julia en Steffan verheugen zich op een fijne kerst. Met name Julia is gek op adventskalenders en wanneer ze er een in de bus vindt is ze aangenaam verrast. Steffan weet niet goed wat hij van deze anonieme gift moet denken. Het eerste vakje dat ze openen roept vraagtekens op, net als de volgende paar. Doordat ze het druk hebben op hun werk proberen ze zich geen zorgen te maken, als er vreemde dingen gebeuren in hun omgeving. Maar als een vriendin van Julia ontvoerd wordt, kunnen ze er niet meer omheen dat de adventskalender iets met de gebeurtenissen te maken heeft.

Het is origineel een (thriller) novelle te baseren op een oud gebruik, de adventskalender. Helemaal als deze voor vergelding en onverklaarbare momenten zorgt bij de ontvanger. Naarmate je verder in het verhaal komt zijn er steeds meer vragen die beantwoord moeten worden over de geopende vakjes en dat is iets wat de nieuwsgierigheid prikkelt. De onderhuidse spanning vanaf het begint wordt halverwege steeds groter. Halverwege, als de ene na de andere actie elkaar in razendsnel tempo opvolgen zorgt dit voor de nodige spannende momenten. Het is alleen jammer dat er personages in het verhaal gebracht worden, zoals Jurre, broer van Steffan die niet echt wat aan het plot toevoegen. De verhaallijn rondom zijn personage voelt onaf. Er gebeurt veel en beknopt lees je erover, wat jou als lezer op afstand houdt.
Geraeds heeft een fijne, vlotte meeslepende schrijfstijl waarmee ze jou als lezer tot het einde van het verhaal weet te boeien.

Geraeds begon op haar vijftiende aan haar eerste (jeugd)boek Achtervolgd door de Dood. Dit boek gaf ze in 2005 in eigen beheer uit onder het pseudoniem Jayda Rosa. Na haar lerarenopleiding Engels ging ze werken als boekhouder en bleef schrijven in haar vrije tijd. In 2012 kwam haar debuut Nergens uit. Sinds 2011 heeft ze haar eigen bedrijf Tekstbureau Charizma en volgde ze de opleiding docent creatief schrijven en geeft hierin cursussen.

Vakken van wraak is een novelle van 120 bladzijden en een lekker ‘leeshapje’ als je even geen zin hebt in een dikke pil of ingewikkeld plot. Het krijgt 3 ½ ster.

Genre: Feelgood
Uitgever: De Verhalenfabriek