‘Twee levens met jou’ – Holly Miller

ISBN: 9789402711233

Twee levens met jou is het tweede boek van de Engelse Holly Miller en de fleurige cover nodigt uit om op te pakken in de boekhandel. Het boek is vertaald door Mieke Trouw. Eerder verscheen Een glimp van jou, dat verfilmd is. Miller studeerde creatief schrijven en werkte na haar afstuderen als tijdschriftredacteur, marketeer en creatief copywriter.

Twee levens met jou is te zien als een verhaal in een verhaal. Het heeft twee verhaallijnen, genaamd ‘blijven’ en ‘vertrekken’. In beide is Lucy Lambert het hoofdpersonage die voor een keerpunt in haar leven staat; blijven of vertrekken. Het is een soort van ‘wat als’ – scenario waarin Lucy voor twee keuzes staat. Ze staat open voor de liefde en staat aan het begin van haar carrière als creatief schrijver. Maar gaat ze haar droom als schrijver najagen of naar Londen verhuizen voor een carrière bij een groot reclamebureau? Is het toeval dat ze Caleb in een bar ontmoet en dat studieliefde Max net buiten voorbij loopt die ze tien jaar niet gezien heeft? Door Caleb herontdekt Lucy de romantiek, charme en aantrekkingskracht van Shoreley.

In het gedeelte ‘blijven’ woont Lucy in haar geboortedorp, badplaats Shoreley bij haar zus Tash, man Simon en hun zoontje Dylon.  Lucy heeft ontslag genomen bij haar baas waar ze zich niet gewaardeerd voelt en gaat parttime werken bij Pebbles & Paper, een cadeauwinkel. Haar droom is om schrijver te worden, wat Tash aanmoedigt. Haar middagen wijdt ze aan het schrijven van haar roman in een strandhut en ze sluit zich aan bij een schrijversgroep. En de liefde, daar gaat fotograaf Caleb voor zorgen.

“Zijn mond duwt voorzichtig de mijne open, en ik moet moeite doen om te verbergen hoezeer ik hiernaar honger, en hoe zeer ik verlang naar deze geweldige man, die zo menselijk blijkt te zijn.”

In het andere deel ‘vertrekken’ verhuist ze naar Londen, trekt in bij haar vriendin Jools en krijgt een baan als creatief schrijver bij een van de grootste reclamebureaus Supernova. Hier kan ze eindelijk haar talent gebruiken en is het hard werken. En de liefde komt voorbij in de vorm van haar oude liefde, studiegenoot Max, die ooit haar hart brak, maar ze nooit vergeten is. De vraag die steeds op haar lippen rust; waarom heeft hij de relatie 10 jaar geleden verbroken?

Beide gedeeltes ‘blijven’ en ‘vertrekken’ wisselen elkaar af in de lange hoofdstukken, wat verwarring kan scheppen bij de lezer. Zo lees je over de ontluikende relatie tussen Lucy en Caleb en dan ineens over Lucy en Max die elkaar aan het herontdekken zijn. Het is wennen en de (tijd)wisselingen hadden duidelijker aangegeven mogen zijn. Dit beïnvloedt het leesplezier.

In allebei de verhaallijnen maakt Lucy keuzes die de loop van haar leven beïnvloeden en haar soms over compromissen laten nadenken. De schrijfstijl van Miller is vlot en spreekt tot de verbeelding. De personages zijn herkenbaar en als lezer zijn de emoties, zoals de onzekerheid en twijfels van Lucy goed voelbaar, net als de reden waarom Lucy geen alcohol drinkt. Twee levens met jou is een warm en liefdevol, maar verwarrend verhaal door de schrijfwijze. Wel laat het nadenken over belangrijke beslissingen in het leven.

Uitgever: Harper Collins Holland
ISBN: 9789402711233
Aantal pagina’s: 318