‘Inslag’- Tove Alsterdal

ISBN: 9789403148915

Tove Alsterdal’s eerste thriller Stormval is bekroond met de Glass Key Award. Inslag is haar tweede thriller en is volgens de uitgeverij zelfstandig te lezen. Volgens de VN Detective & Thrillergids zijn haar boeken zo beeldend geschreven dat je de bossen bijna ruikt en de muggen hoort zoemen. Voor liefhebbers van Scandinavische thrillers een feestje. Nu, ik ben een liefhebber van Scandinavische thrillers dus kom maar op.

Vanwege de mijnbouw zijn er aardbevingen in het gebied rond de poolcirkel. De stad Kiruna wordt in zijn geheel verplaatst, juist daarom. Het verhaal speelt zich af in het dorpje Malmberget waar ook huizen worden ontruimd en verplaatst. Daar wordt een man gevonden in een kelder, helemaal weggekropen in het donker, meer dood dan levend. Wanneer kort daarna een ex-vrouw melding komt doen van een vermissing wordt die melding in eerste instantie niet serieus genomen. Bij toeval wordt in een kelder van een een verlaten huis is het bos, het lijk van een man gevonden. Dit blijkt die vermiste man te zijn. Eira, inspecteur van politie mag op zoek naar de dader. Ook haar chef GG doet onderzoek naar deze zaak en volgt zijn eigen sporen. Maar ieder spoor lijkt dood te lopen. Wanneer GG vervolgens verdwijnt zal Eira op eigen houtje verder moeten gaan met het onderzoek. Welk spoor volgde hij? Leidde dat tot zijn verdwijning? Dat mag je zelf gaan lezen.

Het verhaal wordt chronologisch verteld en is onderverdeeld in kleine hoofdstukken. De schrijfstijl is verhalend en is inderdaad prachtig mooi. De vergelijkingen zijn prachtig zoals deze:
‘Details kwamen aanstromen, als een rivier in de nieuwe lente.’ Of ‘Eira groef driftig in haar geheugen, pelde een aantal kilo’s van het lichaam van de vrouw, misschien was haar haar donkerder geweest, maar die ogen, die lach ……

Én toch heb ik een dubbel gevoel over het boek. Het niet nagelbijtend spannend, het wordt bijna een beetje saai wanneer ieder spoor dood lijkt te lopen. Tove Alsterdal weet mij ook niet te verrassen met een ingenieus plot of een plotwist op het einde. Ik had al ver voor Eira een bepaald spoor vond al door dat het dat moest zijn en ook het einde zag ik al van verre aankomen.
Maar wat nu het gekke is dat ik toch heel veel plezier heb beleefd aan het lezen van het boek. Het kabbelt en zit vol mooie zinnen. Het moet dus wel de schrijfstijl zijn die mijn aandacht vasthoudt en me plezier laat beleven, maar een feestje is het niet. Binnenkort Stormval maar eens lezen, wie weet dat ik er dan anders over denk.  Ik geef daarom 3,5 ster aan dit boek.

Genre: Scandinavische thriller
Uitgever: Cargo
ISBN: 9789403148915