Carolien van ‘t Hof was jarenlang musicus. Na een carrière als fluitiste gooide ze alles om en startte te werken voor uitgevers, waar ze teksten redigeerde en vertaalde. Al snel groeide bij haar het idee om zelf boeken te schrijven en ze debuteerde met Rollekind, een historische roman over Antwerpen.
Met haar tweede roman neemt ze ons mee naar 17de eeuws Roermond. Toen nog de Spaanse Nederlanden. Tryn van Vierssen zit gevangen in een ongelukkig huwelijk en doet er alles aan om haar dochtertje te beschermen. Op de wekelijkse markt is ze getuige van wat op het eerste zicht een onschuldig kinderspel lijkt. Doch mondt het later uit in een ware hel. Steeds meer dorpelingen, vooral vrouwen, worden beschuldigd van hekserij en ter dood veroordeeld. Ze probeert zich er ver vandaan te houden, maar dan komt ook zij in de gevarenzone… Zal ze dit overleven? Bisschop Jacobus Castro denkt dat er heel wat valse beschuldigingen zijn en probeert er iets aan te doen, maar stuit op verzet van de plaatselijke scholtis.
Dit is een boek met een ijzersterk begin. Zelden las ik zo een krachtige en geraffineerde proloog. Ik wilde het boek dan ook onmiddellijk uitlezen! Petje af voor de auteur. Jammer genoeg heeft ze dit niet verder kunnen aanhouden! De auteur maakt een sprong terug in de tijd en gaat over op een eenvoudigere schrijfstijl. Daar waar het proloog je nieuwsgierig maakt, je prikkelt en vooral op al je zintuigen werkt, verflauwt het geheel al vanaf het eerste hoofdstuk. Als lezer had ik verwacht dat de auteur de rest van het verhaal even spannend had weten te houden. In de proloog kruipt ze met een giftige pen in het hoofd van Trien, omschrijft ze op verfijnde manier haar gevoelens… en dit stopt tijdens het eerste hoofdstuk al. Waarom dit niet verder aanhouden doorheen de rest van het verhaal?
Heksen, magie, bijgeloof, … het is allemaal nog niet zo lang geleden dat we in een wereld leefden waar dit nog dagelijkse kost was. Wetenschap staat nu veel verder en voor veel zaken hebben we nu (wetenschappelijke) verklaringen. De auteur weet de 17de-eeuwse periode en de toenmalige denkwijze goed te omschrijven, zodat we als lezer de beschuldigingen en heksenvervolgingen beter begrijpen.
Het is onvoorstelbaar hoe snel iemand beschuldigd werd van hekserij en ter dood veroordeeld. Je vervelende buurvrouw start een roddel en de bal is aan het rollen. Argeloze achterklap bleek vreselijke gevolgen te hebben. Carolien van ‘t Hof weet deze lugubere wereld tot leven te brengen in Hellemoer.
Het verhaal is bovendien gebaseerd op waargebeurde feiten. In 1613 werden in Roermond heel wat vrouwen ter dood veroordeeld wegens hekserij. Deze reeks van veroordelingen stopten nadat Trijn van Vierssen ter dood gebracht was. Hoe en waarom, weet men niet. Dit deeltje heeft de auteur dan ook aangevuld met haar eigen fantasie. Het verhaal wordt op een eenvoudige manier geschreven, met sterke, realistische personages. Doch had de auteur de sterke stijl uit de proloog weten aanhouden, zou het verhaal mij meer geboeid hebben.
Carolien van ‘t Hof weet de complexe relatie tussen Trien en de bisschop ook op een sterke manier uit te werken. De bisschop leek zijn tijd vooruit te zijn en intrigeert mij dan ook. Ook hier weer had ik als lezer graag meer geweten over de gevoelens van de bisschop en wat zijn beweegredenen zijn.
Hellemoer een boek dat je doet nadenken over onze eigen geschiedenis, iets om bij stil te staan. 3 sterren.
Silke
Boekencast
Genre: roman
Uitgever: Uitgeverij Prometheus
ISBN: 9789044658576
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 271
Uitgave: maart 2025
Met dank aan Uitgeverij Prometheus voor dit recensie-exemplaar in ruil voor deze eerlijke recensie.

