‘De tijden’ – Elvis Peeters

Genres: ,

ISBN: 9789463812108

Elvis Peeters bestaat sinds Jos Verlooy zich met muziek ging bemoeien en werd zijn muziekpseudoniem. Jos werd in Grimbergen (Ja, die van het heerlijke bier met de Phoenix) in het jaar 1957 geboren en begon in 1982 bij de punkgroep Aroma di Amore, waarmee hij de finale van Humo’s Rock Rally haalde. Daarnaast is hij zanger bij bands als Wilderman, De Legende, Peeters en Angst en bij de Bange Konijnen.

Begin jaren ’90 houdt hij zich meer en meer bezig met schrijven van verhalen, romans, gedichten en theaterstukken. Een aantal van zijn boeken, vooral de meer recente, schreef hij samen met zijn echtgenote Nicole van Bael. Zij schrijven nog altijd onder pseudoniem van Elvis Peeters. De roman Wij werd verfilmd en met hun kinderboek Meneer Papier en zijn meisje wonnen zij de Zilveren Griffel. In 2016 won Peeters tevens de Gerrit Komrij prijs voor zijn vertalingen van gedichten van Henric van Veldeke.

De tijden ademt qua uiterlijk vertoon nostalgie. De lichtblauwe omslag van het mooie gebonden hardcover boek, heeft auteur en titel prominent op de voorzijde staan met daaroverheen een foto van een mistige, met gras bedekte, lege en grauwe weide. Het lijkt alsof de foto los op het boek ligt.

Deze foto wordt verklaard in het eerste deel van de drie delen waaruit deze novelle bestaat. Na een proloog waarin Emiel een afscheid te verwerken heeft, gaat het eerste deel over Emiel. De drie delen tellen de namen Emiel, Hannelore en Matteo. Drie generaties van vader, dochter en kleinzoon. Het verhaal sluit af met een epiloog die verdergaat op de inhoud van de proloog.

De tijdsgeest van de drie familieleden is zo prachtig neergezet dat je als een tijdreiziger mee kunt reizen met de gebeurtenissen die plaatsvinden in een periode kort na de Tweede Wereldoorlog en eindigen met een demonstratie tegen de Klimaatverandering. Niet alleen de gebeurtenissen waarmee ieder lid van de familie te dealen krijgt maar meer nog hun beleving is zo waarheidsgetrouw, herkenbaar en geloofwaardig neergezet dat je de pijn, het verdriet, de onmacht en de woede kunt voelen. En de acceptatie en de berusting.

‘Toen hij terugkwam uit de stal was zijn vader er niet meer. Hij lag daar nog, maar had het huis al verlaten’.

Er zijn grote verschillen qua karaktereigenschappen maar er zijn ook genetische connecties in hun levensloop. Ze worstelen alle drie met ware liefde en het behouden daarvan. Ook tonen ze qua bevlogenheid en arbeidsethiek een identieke curve. Ze maken zich zorgen om de wereld waarin zij leven en strijden openlijk voor hun idealen. Ondanks de gelijkenissen is het contact onderling uiterst moeizaam en afstandelijk.

Het verhaal van Emiel raakt de actualiteit het meest omdat het verdriet van de onteigening van boeren, halverwege de vorige eeuw, grote gelijkenis vertoont met de stikstof-crisis, het terugdringen van uitstoot en de beoogde krimp bij boerenbedrijven van nu. De vergankelijkheid van succes in brede zin, is een thema dat zo realistisch is uitgewerkt in deze novelle dat ‘natte oogjes’ bij de leeservaring horen. De melancholieke poëtische teksten roepen de vergelijking op met een warm bad. Je kunt er heerlijk in drijven en wegdromen.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met De tijden van Elvis Peeters haal je een van de beste romans van dit jaar in huis. Of je nu grootouder, ouder of millennial bent, hier kan de lezer zich mee identificeren of tegen afzetten. Een kleine eeuw in de Lage Landen, verpakt in ruim tweehonderd pagina’s. Levensechte personages met levensechte vraagstukken, dilemma’s en foute keuzes. Drie aparte boeken vormen gezamenlijk het leven van drie generaties uit een familie. Verlooy en Van Bael weten diepe indruk te maken. De tijden brengt gouden tijden voor iedere liefhebber van het leven.

‘We’re on a road to nowhere
Come on inside
Takin’ that ride to nowhere