‘De Maralinga’s ’– Junior Leroux

ISBN: 9789462666702

Junior Leroux schreef met De Maralinga’s zijn tweede roman. Hij was werkzaam in de bijzondere jeugdzorg en probeert maatschappij kritische thema’s aan te halen in zijn werkt, dit doorspekt met de nodige humor om het luchtig te houden.

De Maralinga’s zijn een bijzonder gezin die het financieel niet al te breed hebben. Vader Frank is truckchauffeur, maar bovenal ook een manipulator. Hij kan zich overal uitpraten en hij houdt zich ook bezig met enkele illegale zaken om extra geld in het laatje te brengen. Hij is Motörhead fan en zijn zoon is genoemd naar hun frontman Lemmy Kilmister. Zijn vrouw is een echte Elvis fan en hun dochter is genoemd naar diens dochter Lisa-Marie. Lemmy is een pestkop op school en houdt zich bezig met kleine criminele zaken. Moeder Jenny neemt antidepressiva en slijt haar dagen met het rollen van sigaretten voor Lemmy en Frank. Lisa-Marie is het buitenbeentje van de familie, ze wil namelijk graag na haar middelbare studies verder studeren, dit tegen de zin van haar ouders. Voor hen moet ze zo snel mogelijk na haar schooltijd gaan werken en geld binnenbrengen voor het gezin. Wanneer Frank een ongeval krijgt komt hun wereld op zijn kop te staan. Ze krijgen niet alleen bezoek van een gezinsbegeleider, maar krijgen ook te maken met een gehaaide advocaat.

Het werk van Junior Leroux wordt onterecht ondergewaardeerd. Hiermee bedoel ik dat zijn werk mijn inziens niet voldoende aandacht krijgt in de Nederlandstalige boekenwereld en op social media. Hij is een beginnend schrijver met heel wat potentieel, bovendien schuwt hij het niet om kritiek te uiten, waar anderen dit niet durven.

Doorspekt met een bijzondere vorm van humor schrijft hij over thema’s die verscheidene sociale aspecten van de samenleving aanraken. Met zijn scherpe pen uit hij kritiek op onze maatschappij en op zaken die wij allemaal zien maar onze ogen voor dichtknijpen. Door zijn professionele ervaring weet de auteur ook de andere zijde weer te geven van deze thema’s, zoals bijvoorbeeld hoe het is voor een maatschappelijk werken en tegen welke moeilijkheden hij aanloopt. Hiernaast weet hij ook scherp weer te geven hoe het er aan toe gaat in bepaalde gezinnen die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Hoe is het om daarin op te groeien? Hoe kan je uit deze sleur komen? Wat gaat er om in het hoofd van de gezinsleden?

De personages in De Maralinga’s zijn vaak stereotyperend. Zo is vader Frank een dominante man, bij wie geld de hoofdrol speelt, moeder Jenny lijkt de sloef van de familie en Lemmy de bullebak met het kleine hartje. Lisa-Marie is het buitenbeentje die wat in de schaduw van de anderen loopt.

De auteur hanteert een eenvoudige schrijfstijl, waardoor het verhaal zeker leesbaar wordt gemaakt voor een breder publiek. Zowel young adults als volwassenen zullen er van genieten. Het verhaal zou bovendien een mustread moeten worden in het middelbaar onderwijs, waar het kan zorgen voor een bepaalde bewustwording bij Lemmy en Lisa-Maries leeftijdgenoten.

Wat leuk is aan het werk van Junior Leroux is dat hij onverholen de waarheid zegt over zaken waar je anders nooit bij stilstaat. Hij laat je nadenken en zelfs bezinnen over bepaalde maatschappelijke onderwerpen die je anders genegeerd worden. De Maralinga’s heeft me ondanks de humor van Junior Leroux, toch weten te raken. Vier sterren!

Uitgever: Schrijverspunt
ISBN: 9789462666702
Aantal pagina’s :220