Blogtour ‘Niet mijn droom’ – Eva Nagelkerke

ISBN: 9789461096814

Namens Boekencast mag ik meedoen aan de blogtour van het nieuwste boek van Eva Nagelkerke Niet mijn droom. Achter de naam Eva Nagelkerke zit het schrijvende zusterduo Alexandra en Victoria Nagelkerke die al meerdere boeken op hun naam hebben staan. Voor mij was dit de eerste kennismaking met deze auteurs. De cover ziet er in ieder geval aantrekkelijk uit en een leuk detail is dat het kenmerkende De Crime Compagnie logo op het boekblok is gestempeld.

Kim en Rutger zijn de ouders van de 8-jarige dochter Peru en leven hun droom door een half jaar te gaan zeilen naar en door het Caribische gebied. Hoe aanlokkelijk het ook klinkt om met je gezin deze wereldreis te maken, het gaat niet altijd voor de wind. Als je 24 uur per dag op een klein zeilschip op elkaars lip zit met niets anders dan de zon boven je hoofd en de diepe, donkere zee om je heen, komen uiteindelijk de irritaties boven. Dit zorgt voor hoogoplopende spanningen. Totdat zich midden op zee een ramp voltrekt en ze weer volledig op elkaar zijn aangewezen om het er levend vanaf te brengen.

Het verhaal is in de derde persoon geschreven en wordt verteld in twee verhaallijnen vanuit Kim en Rosalía. Waar de titels van de hoofdstukken van Kim aan geven welke dag het is en waar zij en haar gezin zich bevinden, is het nog lang onduidelijk waar de verhaallijn van Rosalía precies naar toe gaat. Het enige dat je opmerkt is hoever hun levens uit elkaar liggen. En dat maakt je nieuwsgierig naar het punt waarop de verhaallijnen samenkomen en het leven van deze twee dames elkaar kruisen.

De schrijfstijl is vlot en toegankelijk. Door de korte hoofdstukken lees je makkelijk achter elkaar door. Het boek heeft me enkele uren leesplezier gegeven, maar ik zou het niet echt een thriller willen noemen. Er zit wel een bepaalde spanning in; al begint deze pas laat in het boek. De plottwist is wel onverwacht. De vrouwelijke hoofdpersonen maken veel mee, waarbij het leven van Rosalíe meer tot de verbeelding spreekt en het karakter beter uitgewerkt is en meer diepgang heeft dan Kim. Door zijn wisselende emoties is Rutger een interessant personage die bij de lezer een reactie kan oproepen.

De titel Niet mijn droom klopt zeker ook voor mij. Het idee om een trans-Atlantische zeereis te maken in een zeilboot spreekt me totaal niet aan. Dat gevoel is zeker versterkt door de sfeer in het boek. Het boek gaf me gevoelens van claustrofobie, eenzaamheid en verlatenheid door de afgebakende, kleine ruimte van en in het schip en alleen maar zee om je heen. Daar is Nagelkerke in ieder geval heel goed in geslaagd. En dan heb ik het nog niet eens over de gevaren die je onderweg tegen kunt komen. Gelukkig heb ik de reis veilig op de bank kunnen maken. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461096814
Aantal pagina’s: 277