Blogtour ‘De Liv MacKenzie reeks deel 1: De inlener’ – Astrid Coumans

ISBN: 9789463084802

De Nederlandse Astrid Coumans schrijft al verhalen sinds haar kindertijd. In 2005 begon ze met het schrijven van dit fantasyboek. De Inlener bleef daarna twaalf jaar liggen, tot ze haar manuscript herschreef en opstuurde. Het resultaat is een klepper van 529 pagina’s. Het is het eerste deel van de Liv MacKenzie reeks. De cover is vrij sober, een donkere achtergrond met een soort vuurbal in het midden. Het boek valt dus niet echt op, al is de connectie met het verhaal tijdens en na het lezen wel duidelijk. De Inlener gaat over de zesentwintigjarige Liv die plots ontdekt dat ze over magische krachten beschikt. Een thema waar ik de laatste jaren wel vaker boeken over las. Boeken rond magie zijn nu eenmaal populair, zowel bij volwassenen als bij de jeugd en young adults. Belangrijk is dus of dit boek zich positief weet te onderscheiden van de rest.

Tot voor kort dacht Liv MacKenzie dat ze een doodgewone jonge vrouw was, maar sinds haar laatste sollicitatiegesprek is alles veranderd. Door een gevecht tussen twee groepen magiërs ontwaakten haar eigen verborgen krachten bruusk, waardoor ze er nu geen controle meer over heeft. Ze is een wildvuur, en als ze wil blijven leven, heeft ze dringend hulp nodig. Samen met haar vriendin Gabriëlle en de groep magiërs waartoe ze behoort (de Cirkel) gaan ze op zoek naar een machtige god in de hoop dat hij haar kan helpen. De groep wordt echter achtervolgd door een groep vijandelijke magiërs die zich de Herauten noemen en behoren tot de Nieuwe Dageraad. De zoektocht is vol gevaar, en hoe langer de reis duurt, hoe zieker Liv wordt. Haar gevoelens voor Nika en de wisselende stemming binnen haar groep maken het er niet gemakkelijker op. En wie kan ze eigenlijk echt vertrouwen?

Het verhaal start vrij direct zonder een inleiding of proloog. Er is een zeer beknopte kennismaking met Liv die op weg is naar haar zoveelste sollicitatiegesprek. Ze is namelijk iemand die de afgelopen jaren van de ene job naar de andere hopt. Wat volgt is een zenuwslopend en verwarrend gevecht, waarna een magische wereld zich opent. Je bent als lezer lichtjes overdonderd, maar vooral heel nieuwsgierig naar wat er allemaal gebeurt en hoe het nu zal verdergaan.

Vanaf dan krijg je als lezer verspreid doorheen het lange verhaal de nodige informatie over de magiërs en hun krachten en leefwereld mee. Zo is het aantal personages dat aan bod komt in het verhaal enorm: de groep van Liv, de Herauten, de wolvenbroeders, verschillende goden,… Veel namen dus om te onthouden. Ook heeft elke magiër zijn/haar eigen kracht. In het begin kan dit allemaal wat overweldigend zijn, toch heb je niet de indruk dat dit het leestempo onderdrukt. Dit omdat je als lezer samen met Liv deze nieuwe wereld ontdekt. Wel had een lijst met personages en hun krachten handig geweest.

Ondanks de hoeveelheid personages is het de auteur gelukt om de belangrijkste personen grondig uit te werken. Het hoofdpersonage Liv heeft een sterk en strijdvaardig karakter, maar is vaak ook wat naïef. Daardoor wordt ze door de andere magiërs van de groep soms als dom en onwetend neergezet. Een beetje jammer, want ze weet ook gewoon nog heel weinig over de magische wereld. Deze informatie komt maar in stukjes en beetjes. Ook is Liv een flapuit, wat niet altijd even handig is. Een ander personage dat goed is uitgewerkt is de godin Lorelei. Zij is ijdel, arrogant en soms echt onuitstaanbaar, wat vaak tot intense dialogen leidt tussen haar en Liv, die zich niet laat kennen. Best vermakelijk eigenlijk. Tussen Liv en Nika voel je dan weer duidelijk de spanning knetteren, en dit leidt uiteindelijk tot een verrassende wending.

Astrid Coumans heeft een vloeiende en beeldende schrijfstijl, waarbij het verhaal als een film voor je ogen passeert. Alle magische elementen zijn heel duidelijk beschreven, waardoor je je alles perfect voor kunt stellen. Doordat het verhaal boordevol actie zit en er continu van alles gebeurt, wordt het nergens saai en blijft het leestempo hoog. Een pluspunt voor een boek van meer dan 500 bladzijden. Al moet Coumans er wel voor waken om niet té ver te gaan in haar magische wereld. Er duiken zoveel speciale mythische figuren op waarvan sommige slechts kort aanwezig zijn. Less is more is ook hier the key. Dit geldt overigens ook voor bepaalde plotwendingen.

De Inlener heeft mij aangenaam verrast. De plot weet zich van andere boeken te onderscheiden en het verhaal is ook voor de mindere ‘die hard’ fantasy lezers zeker een aanrader. Ik kijk al enorm uit naar het volgende deel in de Liv MacKenzie reeks! Vier sterren****!

Genre: fantasy
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463084802