‘Fatale waarheid’– Robert Bryndza

ISBN: 9789022596524

Eindelijk is hij er, het zevende deel van de Erika Foster-serie. Doodsgeheim het zesde deel verscheen twee jaar geleden, voor de fans was het dus eventjes nagelbijtend afwachten op het vervolg Fatale waarheid. In de tussentijd heeft de auteur niet stilgezeten, hij werkte aan een nieuwe serie met detective Kate Marshall als hoofdpersonage. Hiervan zijn ondertussen drie thrillers verschenen en toegegeven: ik ben ondertussen fan van de eigenzinnige Kate Marshall geworden, ze kan mij meer bekoren dan Erika Foster. Toch ben ik nog steeds benieuwd naar Erika’s avonturen en nieuwsgierig begon ik aan Fatale waarheid.

Erika is net verhuisd en wanneer ze in haar buurt op zoek gaat naar een snelle Fish & chips hapje hoort ze een luide schreeuw. Onmiddellijk gaat ze op het geluid af en vindt Tess Clarke naast het lichaam van haar zus Vicky Clarke. Erika en haar team worden op de zaak gezet. Als snel blijkt dat Vicky niet alleen actrice was, maar ook een true-crime podcast had. Hiervoor voerde ze zelf haar onderzoeken uit en ze bleek iets op het spoor te zijn waarvan de dader niet wilde dat het openbaar gemaakt zou worden. Net wanneer Erika en haar team denken op het goede spoor te zijn, doen ze een andere ontdekking in het appartement van Vicky die de zaak volledig zal veranderen.

Het heeft een poosje geduurd, maar nu is hij er eindelijk: een nieuwe Erika Foster thriller. Het verhaal is geschreven in de gekende Robert Bryndza stijl. Door de korte hoofdstukken houdt de auteur er de vaart in, zijn schrijfstijl is helder en zijn personages worden op een beeldende manier voorgesteld. Je kan je hen dan ook levendig voorstellen. Het verhaal is wederom spannend, maar naar mijn gevoel was het deze keer nogal voorspelbaar. Niet alleen verklapte de achterflap van het boek al veel, ook de uiteindelijke plot miste originaliteit en kon je reeds redelijk snel tijdens het lezen van het verhaal raden. Dit maakte voor mij dat Fatale waarheid eerder een onderhoudende thriller was, met niet al te veel spannende wendingen.

Maar de auteur bouwde zijn rode draad van deze serie verder uit en dit maakte het uiteindelijk allemaal nog goed. We leren Erika Foster en de leden van haar team Moss, Peterson, … nog beter kennen. Het is leuk te lezen hoe de relatie tussen Peterson en Erika verder loopt. Het liefdesleven van Erika krijgt ook een onverwachte, leuke wending door de introductie van een nieuw personage. Ik hoop in de volgende delen nog meer over Igor te weten te komen. Er kwam ook veel herhaling voor in het boek, maar dit ligt aan de vertaling waarbij bijvoorbeeld regelmatig de afkorting ‘z.s.m’ werd gebruikt. Dergelijke afkortingen horen niet thuis in een fictie werk en zeker niet op regelmatige wijze. Beetje zonde dat bepaalde uitdrukkingen op deze manier weergegeven werden.

Voor mij was dit een van de mindere Erika Foster thrillers. De verwachtingen waren hoog na de voorgaande delen en deze werden niet volledig ingelost. Al bij al was het een onderhoudende thriller om op een regenachtige zondag op de sofa te lezen. 3 sterren

ISBN: 9789022596524
Aantal pagina’s: 383
Uitgave: september 2022